‘Huidig autobelastingsysteem moet drastisch veranderen’

Het huidige autobelastingsysteem moet volgens lezers van De Telegraaf en Autovisie op de schop om het wagenpark sneller te vergroenen. Nu zijn nieuwe auto’s ten opzichte van de auto's in andere Europese landen te duur in aanschaf, waardoor mensen langer met oudere en vuilere auto’s rond blijven rijden.
Op de stelling ‘Wagenpark vergroenen? Maak auto’s goedkoper!’ kwamen bijna 6.000 reacties binnen. Een aanzienlijke meerderheid van 93 procent geeft aan dat auto’s in Nederland goedkoper moeten worden. Vijf procent van de stemmers vindt de huidige prijzen goed genoeg om ze te blijven voeren.

Steeds schoner
Moderne auto’s beschikken over aanzienlijk schonere motoren ten opzichte van twintig jaar geleden. Autofabrikanten slagen er namelijk steeds meer in om het verbrandingsproces van brandstof efficiënter te laten verlopen. Ondanks die vooruitgang blijft Nederland vasthouden aan een zeer streng belastingsysteem voor auto’s. Ten opzichte van andere Europese landen heeft Nederland zelfs een van de strengste belastingsystemen.

BPM, wegenbelasting
In Nederland wordt bovenop het normale BTW-tarief ook een fors BPM-bedrag in rekening gebracht. De hoogte van dat BPM-bedrag wordt berekend aan de hand van de CO2-emissie. In uitzonderlijke gevallen is dit belastingbedrag hoger dan de werkelijke kostprijs van een auto, ook al zijn deze auto’s veel schoner dan oudere auto’s die nu nog op de weg rijden. Bovenop al die aanschafbelastingen hanteert de overheid ook een streng wegenbelastingsysteem.
Bron: Autovisie

Comments are closed.