Overschrijding uitlaatgasnorm bijna een historisch fenomeen

Ineens is het een belangrijk issue geworden door de recente ‘VW-affaire’, maar het lijkt er een beetje op dat die hele affaire is opgestookt door een milieubeweging die haast wil maken met de verbetering van de uitlaatgasnormen door de auto-industrie en ook een ingebouwde afkeer heeft van diesel-auto’s. Nu is het zo dat die uitstoot van schadelijke stoffen op de proefbank in laboratoria door heel wat moderne auto’s keurig binnen de grenzen wordt gehouden, maar dat diezelfde modellen buiten in het dagelijkse verkeer flink wat meer uitstoten dan op basis van die tests zou mogen blijken. Eerder werd al iets over dit fenomeen geschreven op basis van een Britse praktijktest. Volgens een uitgebreide test die door de Duitse ADAC werd gehouden en waarbij modellen die moesten voldoen aan de Euro 5 en/of 6 norm aan de tand werden gevoeld. Bij de Euro 5 normering vallen heel wat auto’s door de mand die in het laboratorium keurig op niveau presteerden. Buiten de deuren van dat lab stootten ze veel, zo niet heel veel meer uit. Een voorbeeld is de Jeep Grand Cherokee 3.0V6 Multijet die volgens de regels keurig Euro5 belooft maar in de praktijk waarden laat zien die wel 30 keer zo hoog zijn. Zijn er ook auto’s die wel aan die normen voldoen? Ja zeker, de Mercedes G 350 BlueTEC Station, Skoda Octavia Combi 2.0TDI Green Tec, SEAT Leon ST 1,6 TDI, Skoda Octavia 1,6TDI Greenline en de Volvo V40 DS KinDie laatste groep wagens is dus ook in de praktijk schoon. Opvallend is dat als je dan bij de strengste en laatste normering, Euro6 kijkt, de overschrijding van de laboratoriumtestwaarden duidelijk lager liggen dan bij de Euro5 normen, maar dat er nog steeds modellen zijn die er ver bovenuit springen. Zoals de Volvo S60D4 Summum Geartronic, Renault Espace ENERGY en Jeep Renegade om er maar een paar te noemen. De gemiddelde scores bij Euro6 zijn veel beter dan bij Euro5, maar zelfs daarin zie je uitblinkers. Die doen het in de praktijk zelfs beter dan de normen. Daarbij zien we weer Mercedes acteren met de CLS250 BlueTEC, Skoda met de nieuwe Superb 2.0 TDI en bijvoorbeeld BMW met de X6 xDrive30d Steptronic. Het hele onderzoek valt te downloaden bij de ADAC. Waar je in ieder geval uit kunt opmaken dat het verhaal van Volkswagen niet op zichzelf staat. Het wachten is nu op testresultaten rond de gebruikte software bij sommige merken. Want die afwijkingen in dat ADAC-rapport doet op dat punt het ergste vrezen.
Bron: ADAC/AMuS

Comments are closed.