Universele merkonafhankelijke garages en het onderhoud aan nieuwe auto’s.

Wet Monti
In de autobranche woedde begin 2002 een flinke storm. Tot voor enkele jaren had elke dealer recht op zijn eigen exclusieve rayon. "Concurrentiebelemmerend", zo oordeelde Europarlementariër Mario Monti. Dus maakte hij met behulp van 'Wet Monti' een einde aan deze concurrentiebelemmering. De wet schrijft voor aan welke concurrentieregels de autobranche zich dient te houden. Voor de automobilist heeft dit voordelen.

Vanaf de dag dat de wet van kracht was, mocht elke merkdealer in heel Europa vestigingen neerzetten. Ook wanneer een dealer van hetzelfde merk al in de straat was gevestigd. De wetgeving veroorzaakte een radicale verandering in de auto-industrie, waardoor flinke concurrentie mogelijk was.

Voor de automobilist leverde deze concurrentie tastbare voordelen op, op het gebied van de aanschaf van een motorvoertuig en de klantenservice die daarbij wordt geboden.

In 2006-2008 werd Wet Monti geëvalueerd. Uitkomsten daarvan hebben geleid tot BER 2013.

Bron: RAI Vereniging en Verordening (EG) 1400/2002.

BER 2013
Als uitvloeisel van Wet Monti, waarin concurrentie onder merkdealers wettelijk werd toegestaan, ontstond op 1 juni 2010 BER 2013. Deze regelgeving verplicht autofabrikanten opnieuw om merkonafhankelijke (universele) garagebedrijven te voorzien van complete technische informatie voor onderhoud en reparatie aan auto's.

Universele garagebedrijven zijn volledig op de hoogte van de gebruikte onderdelen en technieken van uw auto. Garantie op het voertuig mag dan ook niet vervallen als deze door een universeel garagebedrijf wordt onderhouden. De consument heeft volledige keuzevrijheid op het gebied van reparatie en onderhoud. Merkonafhankelijke garagebedrijven stellen niet het merk, maar juist u als klant centraal.

Bron: RAI Vereniging en Verordening (EU) 461/2010.

Comments are closed.